خودرو, سیستمهای حفاظتی اتومبیل

دزدگیر ماشین و هر آنچه لازم است بدانیم

اتومبیل

حفاظت از اتومبیل همیشه دغدغه صاحبان خودرو است در این مقاله سعی داریم شما را نحوه عملکرد دزدگیر ماشین و انواع دزدگیر ماشین و نکات قابل توجه در این رابطه آشنا کنیم .

سرقت اتومبیل در بعضی از شهرها بیشتر و در برخی شهرها کمتر است اما این جرمی است که همه روزه در همه جای دنیا اتفاق می افتد . از آنجا که احتمالاً اتومبیل شما یکی از گرانترین وسایلی است که شما در اختیار دارید ، بد نیست که  به فکر امنیت اتومبیل خود باشید.

به شکل ساده دزدگیر خودرو دارای سه بخش اصلی میباشد و این در مورد تمام دزدگیرها یکسان است البته هر بخش شامل کارکردهای دیگر میباشد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

  1.  حداقل یک نوع حسگر. “سنسور”
  2.  آژیر یا فلاشر یا بوق برای ایجاد توجه و سرو صدا.
  3.  یونیت اصلی که مسئول پردازش اطلاعات دریافتی و ارسالی میباشد.

زمانی که حسگر   نصب شده تحریک شود پیغام آلارم به یونیت اصلی فرستاده میشود و یونیت اصلی با روشن کردن آژیر یا فلاشر ایجاد توجه و سرو صدا کند.

به عنوان مثال در ساده ترین حالت شاسی لادری که بر روی همه اتومبیلها نصب است به عنوان یکی از حسگرها وارد عمل میشود . در صورت قفل بودن و فعال بودن سیستم دزدگیر ، باز کردن درب می تواند سیگنال را به واحد کنترل ارسال کند. سپس واحد کنترل “یونیت اصلی دزدگیر” آژیر را فعال می کند و شروع به آژیر کشیدن میکند.

البته عملکرد دزدگیر ماشین بسیار پیچیده تر است که در ادامه به توضیح کامل آن میپردازیم.

حسگر دزدگیر اتومبیل دارای انواع مختلفی است که به آنها در زیر اشاره میکنیم و نحوه عملکرد این نوع حسگرها را بررسی میکنیم.

شوک سنسور

شوک سنسور به وسیله ضربه تحریک میشود  درون اغلب آنها از یک پیزو استفاده شده است که بر روی آن یک فنر نصب گردیده ، فنر ارتعاش ضربه را به خوبی منتقل میکند و شوک سنسور با ارسال پیغام  به یونیت اصلی دزدگیر باعث اعلان خطر و در نتیجه کشیدن آژیر میشود .  شوک سنسورها دارای پتانسیومتر تنظیم میباشند و شدت تاثیر پذیری آنها به وسیله ولوم قابل تنظیم است . بهتر است حساسیت آنها در حد نرمال باشد نه خیلی زیاد و نه خیلی کم . اغلب شوک سنسور ها دارای سه سیم هستند یکی + دیگری – و سیم سوم وظیفه ارسال دیتا به یونیت اصلی را دارد.

برخی هم دارای 4 سیم هستند که برای تفکیک خروجی + یا – و یا شوک دومرحله ای کاربرد دارند.

شاسی لادری اتومبیل

شاسی لادری

کلید لادری یا شاسی لادری رایج ترین حسگر دزدگیر اتومبیل است اگر توجه کرده باشید  نور چراغ سقف  شما هنگامی که درب را باز می کنید و میبندید، روشن و خاموش می شود ، و این شاسی از ابتدا بر روی اتومبیل شما نصب است .  به همین دلیل یکی از سیم های  ورودی دزدگیر را به این حسگر ( اصطلاحا کلید یا شاسی لادری ) متصل می کنند. هنگامی که دزدگیر فعال باشد ، باز  شدن درب به یونیت اصلی دزدگیر فرمان میدهد که در همان لحظه آژیر را به صدا درآورد .

شوک سنسور
شاسی لادری پلاستیکی

عملکرد دزدگیر اتومبیل ارتباط مستقیم با حسگر ها و سنسورهای نصب شده دارد . حتما سعی کنید همه دربها ، کاپوت ، صندوق عقب دارای شاسی لادری مربوطه باشند . نصب چشم اتومبیل باعث حفاظت مضاعف و امنیت سیستم حفاظتی خودرو میشود ، مجددا تاکید میکنیم تنظیم بودن شوک سنسور و چشم اتومبیل کمک شایانی به امنیت خودرو شما میکند . حتما از افراد خوش نام ، متعهد ، حرفه ای و پاسخگو برای نصب سیستمهای امنیتی خود استفاده کنید.

سنسور التراسونیک با توجه به حرکت تحریک ارسال میکند و مکمل کار کرد دزدگیر است .

این نوع سنسور در مدار خود از دو سنسور التراسونیک قوت میگیرد و وظیفه آن ارسال امواج التراسونیک در محدوده کارکرد خود است ، حال اگر هر چیزی این امواج را تغییر دهد یا قطع کند ( مانند تکان برای در آوردن لاستیک خودرو یا وارد کردن میله از کنار شیشه ).

یا هر تغییر دیگری ، چشم به سرعت فرمان کشیدن آژیر را به یونیت اصلی میفرستد و دزدگیر شروع به آلارم میکند .

چشم اتومبیل دارای دو مدل 4 فیش و 3 فیش است ، سیم مثبت + سیم منفی – سیم دیتا  “خروجی”  و سیم ACC .

کارکرد سیم ACC اینگونه است که با روشن شدن ماشین چشم خاموش میشود و با خاموش شدن ماشین چشم روشن میشود بدین منظور که در هنگام رانندگی ال ای دی چشمک زن مزاحمتی ایجاد نکند.

برخی دزدگیر ها که سوکت ورودی چشم را دارند این قابلیت را دارند که در هنگام روشن شدن ماشین چشم را خاموش کنند ( اغلب دزدگیرهای جدید دارای این قابلیت هستند )

با توجه به عملکرد فوق العاده چشمها میتوان گفت نصب التراسونیک امنیت دزدگیر را دو برابر میکند و این بیشتر زمانی خود را نشان میدهد که سارق به فکر بردن اشیاء داخل خودرو مانند ضبط و باند و غیره و یا بردن لاستیک خودرو است .

مانند شوک سنسور چشم دزدگیر نیز دارای ولوم تنظیم است و همانطور که درباره شوک سنسور توضیح دادیم این تنظیم باید در حد نرمال باشد نه زیاد و نه کم.

حفاظت از اتومبیل

انواع دزدگیر به شکل کلی به مدلهای زیر دسته بندی میشوند که خود آنها دارای ویژگیهای متمایزی نیز هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  1. دزدگیر های ساده    One way car alarm
  2. دزدگیرهای تصویری Two way car alarm
  3. دزدگیرهای ماهواره ای    Gps car alarm

دزدگیر ساده یا معمولی به مدلهایی گفته میشود که به صورت یک طرفه کار میکنند ، در این مدلها شما فقط فرمان میدهید به عنوان مثال قفل ، باز ، بیصدا ، باصدا و غیره.

در واقع یونیت اصلی دزدگیر فقط قابلیت دریافت فرمان از ریموت را دارد و پیغامی به ریموت ارسال نمیکند .

دزدگیرهای ساده خود دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به مدل ریموت و قابلیتهای کیت اصلی دزدگیر متفاوتند به عنوان مثال تفاوت در شکل ظاهری آنها ، آنتن دار یا بدون آنتن بودن ریموت ، میزان برد ریموت ، داشتن یا نداشتن خاموش کن ماشین ، داشتن ورودی و خروجی های گوناگون مانند ورودی چشم اتومبیل و یا خروجی پاور ویندوز و غیره.

دزدگیرهای ساده در دسته بندی ارزان ترین دزدگیرهای اتومبیل قرار میگیرند که خود آنها نیز با توجه به قابلیت ها و برند دارای قیمتهای گوناگونی هستند.

دزدگیر های تصویری به مدلهایی گفته میشود که دارای ارتباط دوطرفه هستند یعنی علاوه بر اینکه شما به دزدگیر فرمان میدهید مانند قفل ، باز ، بیصدا ، باصدا و غیره پیغام نیز دریافت میکنید .

این مزیت بسیار کاربردی است مثلا وقتی ماشین شما آلارم میکشد ریموت همراه شما نیز پیغام آلارم را در نمایشگر ریموت نشان میدهد و با ویبره یا صدا شما را مطلع میکند .

محدوده برد ریموت دزدگیرهای تصویری بسیار بیشتر از دزدگیر های مدل ساده میباشد .

دزدگیرهای تصویری نیز به مدلهای گوناگون با توجه به شکل ریموت و کارکرد کیت اصلی دزدگیر تقسیم میشوند .

مانند استارتر یا بدون استارت بودن ، یا شارژی یا غیر شارژی ،  و یا تفاوت در مدل نمایشگر و غیره .

دزدگیر های تصویری دارای قیمت به مراتب بالاتری نسبت به دزدگیرهای ساده هستند.

دزدگیر ماهواره ای در واقع سیستمی است که به وسیله ماهواره های GPS پایش میشود .

دزدگیر ماهواره ای دارای  ماژول سخت افزاری GPS است که به عنوان ردیاب خودرو بر روی خودرو نصب می گردد و با توجه به  امکاناتی که این سیستم در اختیار شما قرار میدهد علاوه بر ردیابی آپشن های دیگری نیز در اختیار شما قرار میگیرند.

شما با نرم افزارهای هوشمندی که برروی گوشی تلفن همراه خود نصب میکنید با جی پی اس که بر روی اتومبیل شما نصب شده ارتباط برقرار میکنید (این کار از طریق وب هم قابل انجام است ) .

جی پی اس  اطلاعات ورودی را از محیط اطراف خودرو دریافت میکنند و به شما اعلام می کند مانند باز شدن درب ماشین یا محل های تردد و غیره .

اغلب جی پی اس ها دارای رله قطع برق نیز هستند و شما از هر جا میتوانید اتومبیل را خاموش کنید .

تفاوت اصلی دزدگیر ساده و تصویری

همانطور که اشاره شد علاوه بر شکل ظاهری ریموت های ساده و تصویری تفاوت اصلی آنها در نوع ارتباط یک طرفه و دوطرفه بودن است.

در واقع در دزدگیرهای ساده شما فقط فرمان میدهید مانند قفل ، یا باز ، ولی در دزدگیرهای تصویری علاوه بر فرمان پیغام نیز دریافت میکنید.

انتخاب دزدگیر مناسب ؟

انتخاب دزدگیر مناسب سوالی است که در هنگام خرید دزدگیر مورد توجه قرار میگیرد . واقعیت این است که ما با توجه به نیاز و انتظارات خود باید انتخاب کنیم .

با توجه به نیاز شما ممکن است دزدگیر ساده بهترین انتخاب باشد یا مثلا شما در آپارتمان شلوغی زندگی میکنید و دوست دارید وقتی صدای آژیری میشنوید بدانید که مطمعنا این اتومبیل شماست یا همسایه شما؟ خب بهتر است دزدگیر تصویری یا ماهواره ای را انتخاب کنید.

یا به عنوان مثال شما شخصی هستید که  اتومبیل خود را به افراد آشنا قرض میدهید و دوست دارید از مسیرها یا وضعیت لحظه ای خودرو مطلع شوید پس مسلما دزدگیر ماهواره ای جوابگوی نیاز شماست .

بعد از بخش نیاز سنجی اولویت کیفیت همیشه مد نظر است .

مواردی مانند برد ریموت دزدگیر ، کیفیت ساخت ریموت ( ریموت وسیله است که دائما همراه شماست و در معرض ضربه و آسیب پذیری قرار دارد).

میزان ورودی حسگر ها و خروجی یونیت اصلی دزدگیر ( مانند داشتن ورودی چشم اتومبیل و یا خروجی پاور ویندوز ).

شکیل و زیبا بودن ریموت ، مدت گارانتی یونیت اصلی ، داشتن رله قطع برق جهت خاموش نمودن اتومبیل در مواقع لازم،همگی مواردی هستند که بهتر است قبل از خرید مورد توجه قرار دهید.

در صورتی که با توجه به نیاز خود سوالی در مورد انتخاب دزدگیر مناسب دارید لطفا با ما تماس بگیرید.

برد ریموت
مقدار برد ریموت به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
  1. کیفیت ساخت خود ریموت ( PCB مدار داخلی ریموت )
  2. آنتن دار بودن یا نبودن و مدار گیرنده “RF”  دزدگیر .
  3. مکانی که شما در آن قرار دارید .
  4. میزان باطری ریموت .
برد ریموت دزدگیر

هرچه خود ریموت دارای مدار ارسال قوی تری باشد برد ریموت بیشتر خواهد بود ، هر چقدر درب ها ، چهار چوب ها در محیطی که شما در آن قرار دارید بیشتر باشد باعث افت سیگنال میگردد و برد ریموت کمتر میشود.

بنابرین در محیط باز برد ریموت در بیشترین حالت خود قرار دارد ، هر قدر میزان شارژ باطری ریموت بیشتر باشد برد ریموت بهتر خواهد بود

برد ریموت
مدار RF

مدار آر اف “RF Module” دارای انواع مختلفی است . برخی آنها فقط رسیور “گیرنده” هستند ( مدار RF دزدگیر های ساده از این نوع میباشند ).

برخی دیگر هم گیرنده و هم فرستنده هستند ( مدار آر اف در دزگیرهای تصویری از این مدل میباشند ) فرکانسهای 315 و 433 از متداولترین نوع در دزدگیرها میباشند.

دزدگیرهایی که برد خوبی دارند علاوه بر ریموت باکیفیت دارای مدار RF قویتری هستند.

ریموت دزدگیر خودرو
نصب

نصب دزدگیر

دزدگیر اتومبیل با توجه به دفترچه راهنمای دزدگیر نصب میشود ولی مواردی در تمام آنها یکسان است که به توضیح آن میپردازیم .

برای افراد نا آشنا ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد ولی در واقع این کار بسیار آسان است .

باید فرد اطلاعاتی در زمینه کار با اهمتر و شناخت قطبیت سیمها بداند البته اکثر نصابان از لامپ تستر استفاده میکنند .

خب بریم سراغ مراحل نصب ، ابتدا میتوانیم آژیر را در کاپوت ماشین جوری که محکم به بدنه بچسبد پیچ کنیم و بعد از نصب کمی سر آن را به پایین متمایل میکنیم تا آب نتواند داخل آن شود و سپس پیچها را سفت میکنیم.

سیم آژیر را (منفی به خود بدنه میخورد ) کنار بقیه سوراخهایی که سیمهای دیگر خودرو از آن گذر کردند به زیر داشبورد راننده منتقل میکنیم.

نصب صحیح به اندازه کیفیت خود دزدگیر مهم است!

سیم قرمز رنگ + آژیر را به سیم کشی مربوطه در دزدگیر وصل میکنیم ( طبق نقشه ، معمولا صورتی است) سیمهای مثبت + و منفی – را به سیم برق اصلی ماشین وصل میکنیم.

سوکت سیم کشی دزدگیر را در این مرحله جا نمیزنیم و یا فیوز سیم برق اصلی را فعلا قطع میکنیم.

طبق نقشه شوک سنسور را به کانکتور مربوطه وصل میکنیم  سپس به وسیله چسب دوطرفه آنرا در محل مناسب قرار میدهیم معمولا زیر داشبور و یا کنار بدنه.

نشانگر LED را به سوکت مربوطه نصب میکنیم و در روی داشبورد کنار ستون قرار میدهیم.

لادری

سیمهای لادری و شاسی کاپوت و صندوق عقب را ( با توجه به اینکه شاسی لادری خروجی + و یا منفی – باشد به سیم های دزدگیر وصل میکنیم ” طبق نقشه معمولا آبی – و سبز + “.

سپس سیم پدال ترمز را نصب میکنیم ” طبق نقشه معمولا نارنجی است ” سیم مربوط به چراغ راهنما را نصب میکنیم ” معمولا قهوه ای است” .

سپس سیم ACC را به ای سی سی خودرو نصب میکنیم “معمولا سفید است ” در اینجا کار سوکت اصلی رو به پایان است .

قفل مرکزی

حالا به سراغ کانکتور قفل مرکزی میرویم و همانطور که میدانید بسته به تحریک + یا – متفاوت است که با توجه به نقشه و نوع تحریک  خودرو مورد نظر انها را نصب میکنیم.

در دزدگیرهایی که دارای رله قطع برق هستند سیمها را طبق نقشه نصب میکنیم .

اگر سنسور مضاعف داریم مانند چشم التراسونیک آنرا به کانکتور مربوطه وصل میکنیم و چشم را در مرکز ماشین قرار میدهیم .

همه سیمکشی ها را به صورت خیلی مرتب و تمیز لنت پیچی کنید و سیمهای اضافی را بچینید .

کانکتورها را به یونیت اصلی وصل کنید و در زیر داشبور بهترین جایی که دور از دسترس است محکم پیچ کنید یا با چسب بچسبانید کار تمام است.

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد و پاسخ خود را گرفته باشید . طبق رسم مقاله نویسی در شرکت ویستا الکترونیک نگاه زیباتون رو به خواندن شعر زیر دعوت میکنم.

خوش باش که هر که راز داند

داند که خوشی خوشی کشاند

شیرین چو شکر تو باش شاکر

شاکر هر دم شکر ستاند

صحبت آخر
نظرات
5/5

یک نظر در “دزدگیر ماشین و هر آنچه لازم است بدانیم

  1. رضا گفت:

    تشکر از شما
    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *