سیستمهای حفاظتی اتومبیل

ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشین

ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر

سوالی که بارها و بارها مصرف کنندگان از ما میپرسند، ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشین؟

یا سوالی مانند: دزدگیر تصویری بهتر است یا ردیاب؟ ( جی پی اس / GPS )

دوست دارید امنیت اتومبیل خود را بیشتر کنید! 

دوست دارید واقعیت را بدانید؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دزدگیر خودرو در مقابل جی پی اس

ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشین

دزدگیرهای خودرو سالهاست که مورد استفاده قرار میگیرند و برای مصرف کنندگان آشنا تر هستند و اغلب مردم با برندهای گوناگون دزدگیر ماشین و مدلهای آنها یک آشنایی نسبی دارند، از طرفی هم ردیاب خودرو یک تکنولوژی نسبتا جدید است و آگاهی مصرف کنندگان نسبت به آنها کمتر است.َ

پس ابتدا به توضیح کارایی آنها میپردازیم و شما را با نحوه عملکردشان آشنا میکنیم.

عملکرد دزدگیر خودرو

دزدگیر خودرو یک وسیله الکترونیکی است که در ماشین نصب میشود تا از سرقت ماشین یا وسایل داخل آن جلوگیری کند یا اعلام هشدار نماید، با توجه به مدلهای مختلف دزدگیر ( مانند دزدگیر تصویری و دزدگیر ساده ) که هر گروه از آنها نیز تنوع گوناگونی در عملکرد و امکانات دارند، سعی میکنیم توضیح مختصری به صورت کلی در این مورد ارائه کنیم.

دزدگیر ماشین دارای سنسورهای گوناگونی مانند ( سنسور درب، سنسور کاپوت، سنسور التراسونیک ( چشمی ماشین ) شوک سنسور ) است و به وسیله آنها دائما خودرو شما را کنترل میکند تا هنگام ورود احتمالی سارقان از خودرو محافظت نماید، امروزه دزدگیرهای خودرو بسیار پیشرفته و هوشمند تر از قبل شده اند و تکنولوژی ها گوناگونی در آنها به کار میرود.

یک سیستم دزدگیر امنیت شبانه روزی را برای خودروی شما فراهم می کند. استخدام یک نگهبان برای نگهبانی ماشین شما در پارکینگ عملی نیست و گران تمام می شود. اکثر مردم معمولاً هنگام ترک اتومبیل خود در پارکینگ یا حتی بیرون از خانه خود نگران هستند. این به این دلیل است که اتومبیل ها مستعد دزدی هستند. با این حال، یک سیستم هشدار محافظت 24 ساعته در برابر سارقان را فراهم می کند. با دانستن اینکه خودروی شما ایمن است، آرامش خاطر شما تقویت می شود. با این حال، سارقان و نحوه سرقت ها هر روز پیچیده تر می شوند.

ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشی

داستان هزینه بیمه خودرو با دزدگیر و ردیاب

جالب است بدانید در کشورهای اروپایی و امریکا قوانینی وجود دارد که در صورتی که شما بر روی اتومبیل خود، دزدگیر خودرو یا ردیاب نصب کنید بیمه به جهت اینکه امنیت ماشین را بالاتر برده اید مبلغی ( بین 6 تا 20 درصد ) تخفیف میدهد. که این خود نشان دهنده اهمیت این محصولات در بالا بردن سطح امنیت ماشین و جلوگیری از سرقت است.تا اینجا برای رسیدن به جواب ردیاب بهتر است یا دزدگیر ماشین هرکدام از این محصولات 50 امتیاز دریافت میکنند، به دلیل اینکه از نظر استاندارد امنیت خودرو وجود هر کدام از این محصولات باعث بالا رفتن سطح امنیتی خودرو میشود.

عملکرد ردیاب خودرو

اگر خیلی ساده بخواهیم توضیح دهیم شما به وسیله نصب ردیاب خودرو ( GPS Tracking Systems ) از موقعیت ماشین به وسیله جی پی اس مطلع میشوید و بسته به مدل ردیاب ماشین امکاناتی مانند شنود صدای محیط یا خاموش کن موتور را در اختیار خواهید داشت.

مهمترین عملکرد ردیاب خودرو آگاهی از نقطه مکانی اتومبیل است و به وسیله اپلیکیشن ( اندروید / ios ) و همچنین مرورگر و مراجعه به سامانه ردیابی میتوان مکان خودرو را ردیابی کرد.

البته در ردیابها دارای امکانات دیگری مانند تاریخچه مسیرهای پیموده شده یا میزان سرعت و .. هستند که از این امکانات بیشتر در ناوگان های حمل و نقل استفاده میشود.

همچنین به وسیله راه های ارتباطی مانند پیامک میتوان به ردیاب دستوراتی ارسال کرد و یا گزارشاتی دریافت کرد.

حال که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید و به صورت مختصر با عملکرد این دو محصول آشنا شدیم برویم سراغ اصل مطلب و مزایای هر کدام از این دو محصول نسبت به دیگری را بیان کنیم. در پایان مقاله شما آگاهانه میتوانید تصمیم بگیرید که ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر.

مزایای دزدگیر خودرو نسبت به ردیاب

بازمیگردیم به سوال اصلی ردیاب بهتر است یا دزدگیر پس نگاهی به مزایای دزدگیر نسبت به ردیاب خودرو میکنیم. دزدگیرهای خودرو بسیار هوشمند شده اند و از ابتدای پیدایش آنها جلوی بسیاری از سرقت ها را گرفته اند. یکی از مزیت های دزدگیر خودرو نسبت به ردیاب خودرو بحث بازدارندگی است.

اولین مورد این است که دزدگیر ها با سنسورها و آلارمهای صوتی و نمایشی بسیاری از سارقان را منصرف میکنند. همه سارقان همه اطلاعات را ندارند و اغلب به دنبال سرقتی هستند که دردسر کمتری داشته باشد. این در حالی است که ردیابها امکانات هشدار کمی دارند و سارق به راحتی میتواند اقدام به سرقت کند. دزدگیرها با توجه به مجهز بودن به سنسورهای گوناگون  اعلام هشدار میکنند و توجه اطرافیان و صاحب خودرو را جلب مینمایند.

دزدگیرها به صورت 24 ساعته همه عملکرد سنسورها را دریافت میکنند و مقابل لرزش و صدا حساس هستند این در حالی است که ردیاب به تنهایی هیچ قدرت بازدارندگی ندارد.

اگر نتوانید ماشین خود را در یک پارکینگ شلوغ پیدا کنید، دزدگیر خودرو می تواند به کمک شما بیاید. برای بسیاری از مردم این یک مشکل تکراری است که دوست دارند برطرف شود. در پارکینگهای بزرگ شهری مانند تهران بیشتر اوقات شما صبح ماشین خودرو را پارک می کنید و تا عصر که برمی گردید، پارکینگ پر از  ماشین های دیگر است. می تواند واقعاً دشوار باشد که بدانید ماشین را کجا پارک کرده اید. با سیستم های دزدگیر تعبیه شده در ماشین شما، فقط باید دکمه روی کلیدهای خود را فشار دهید تا خودرو خود را پیدا کند.

حال فرض کنیم که شما در طبقه منفی چندم، یک پارکینگ هستید و فقط ردیاب دارید، خوب گوشی موبایل و برداریم و ببینیم ماشین کجاست، ای بابا اینجا که اصلا آنتن نداره!! بله یکی از مشکلات جی پی اس عدم وجود سیگنال در برخی مکانها است.

دزدگیرهای مدرن خودرو بازدارنده بسیار خوبی هستند و به کاهش موارد سرقت خودرو کمک زیادی می کنند. خودروهای بدون سیستم هشدار همیشه هدف آسانی برای سارقان هستند زیرا می توانند بدون اینکه واقعاً کسی متوجه بشود کار خود را انجام دهند. این بدان معناست که اگر خودروی شما دارای سیستم هشدار باشد، احتمال کمتری برای هدف قرار گرفتن وجود دارد.

مورد دیگر این است که بسیاری از سرقتها به جهت سرقت خود اتومبیل نیست. بلکه به جهت دزدیدن اشیا و وسایل داخل آن یا حتی رینگ و لاستیک ماشین که گاها تا چند ده میلیون ارزش دارند صورت میگیرید. در این مواقع دزدگیرها بسیار بهتر از ردیاب خودرو عمل میکنند.

 

مزایای ردیاب نسبت به دزدگیر خودرو

برای جواب این سوال که ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشین به بررسی مزایای ردیاب میپردازیم. ردیاب را میتوان بر روی یک خودرو سنگین یا سواری یا موتورسیکلت نصب کرد و هر لحظه از موقعیت مکانی وسیله نقلیه مطلع شد. این در حالی است که دزدگیر خودرو قابلیت نمایش موقعیت مکانی بر روی نقشه را ندارد.

برخی از ردیابها مانند دزدگیر خودرو دارای رله قطع برق هستند و صاحب خودرو میتواند از هر فاصله ای وقتی خودرو در سرعت کم است اقدام به خاموش نمودن خودرو نماید. این در حالی است که در دزدگیر خودرو فقط در فاصله برد ریموت میتوان دستور قطع برق را ارسال کرد، و خودرو را خاموش نمود.
برخی ردیابها دارای میکروفن هستند و به وسیله ارتباط با دستگاه میتوان صدای داخل کابین را شنید این در حالی است که دزدگیرها دارای چنین قابلیتی نیستند.

از دزدگیر برای اعلام هشدار و جلوگیری از سرقت میتوان استفاده کرد ولی ردیابها در صورتی که اتومبیل به سرقت برود میتوانند حداقل ( اگر گیر یه سارق حرفه ای افتاده باشیم) تا زمانی که سارق سیستم ردیاب را قطع کند از موقعیت مکانی اتومبیل اطلاع پیدا کنیم و به کمک پلیس آب رفته را به جوی بازگردانیم.

ردیابها ابعاد کوچک تری نسبت به دزدگیر دارند و با توجه به این که سیم کشی کمی لازم دارند آنها را میتوان در جاهای گوناگونی و در زمان کم نصب کرد. این در حالی است که دزدگیرها به جهت داشتن ورودی های گوناگون سنسور زمان بیشتری برای نصب احتیاج دارند.

نصب ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر

خوب حالا که آگاهی نسبت به عملکرد این دو سیستم و کارایی آنها پیدا کردیم به جواب اصلی میپردازیم.

ردیاب خودرو بهتر است یا دزدگیر ماشین ؟

دزدگیر ماشین و ردیاب ماشین مکمل یکدیگر هستند و وجود هر دوی آنها با هم امنیت اتومبیل را بسیار بالاتر میبرد.

هر کدام نقطه ضعفها و نقات قوت خود را دارند و در مواقع نیاز میتوانند یک مشکل اساسی از ما را برطرف نمایند. مسلما وقتی ما هم وسیله هشدار دهنده و بازدارنده و همچنین یابنده و گزارش دهنده داریم، امنیت بالاتری را میتوانیم تجربه کنیم.

دروغی که برخی از فروشندگان و تولید کنندگان ردیاب میگویند:

یا حداقل تمام حقیقت را نمیگویند. این است که ردیاب مخفی است و احتمال پیدا کردن آن کم است!

خیر به هیچ وجه اینطور نیست انواع ردیاب ها هم به وسیله جستجوی دیداری و یا دستگاه های یابنده GPS،  قابل شناسایی هستند. البته روش دیگری که بسیار ساده هست هم وجود دارد، که با توجه به اینکه ممکن است باعث سوء استفاده سارقان شود از گفتن آن پرهیز میکنیم.

آیا دستگاهایی که جدیدا وارد بازار شده اند و ردیاب و دزدگیر هستند مناسبند؟

دزدگیر ماهواره ای : این سیستمها هنوز کامل نیستند و محصولاتی که بدین صورت اغلب توسط تولیدکنندگان داخلی وارد بازار شده اند با حذف برخی قابلیت ها یا دارا بودن برخی محدودیت ها مواجه هستند. و هنوز مدت زمان زیادی از عرضه آنها نگذشته، بسیاری از محصولات در طول زمان کیفیتشان مشخص میشود. 

طبق بررسیهایی که انجام دادیم و تست هایی که صورت گرفت هیچکدام از این محصولات به سبد فروشگاه اضافه نشدند. بدیهی است در صورتی که محصول با کیفیتی عرضه شود حتما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

قیمت ردیاب خودرو

برخلاف تصور عموم مردم ردیابها اکنون به حالت تجاری رسیده اند و قیمت بالایی ندارند در واقع ردیاب ها اکنون قیمتی مانند یک دزدگیر تصویری دارند.

قیمت ردیاب ماشین به عواملی مانند برند ردیاب و امکانات آن بستگی دارد ( مانند داشتن / نداشتن میکروفن و امکانات جانبی دیگر ) و پشتیبانی پنل که خوشبختانه شاهد بهتر شدن خدمات این محصولات توسط ارائه کنندگان هستیم.

پیشنهادات ویستا الکترونیک جهت امنیت خودرو

1- در صورتی که محدودیت مالی وجود نداشته باشد.

  • نصب دزدگیر تصویری به همراه یک ردیاب با کیفیت.

2- در صورتی که کمتر بخواهیم هزینه کنیم.

  • نصب دزدگیر ساده + ردیاب ماشین.

انجام هر کار دیگری نیز که به بالابردن ریسک و زمان سارق بی انجامد ( مانند: نصب قفل فرمان و پدال و یا کلید های مخفی قطع برق  ) مسلما باعث افزایش امنیت خودرو میگردد.

 

هر کدام از این محصولات مزایا و محدودیتهای خود را دارند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند، خوشبختانه دزدگیر ماشین و ردیاب تداخلی با عملکرد یکدیگر ندارند و به راحتی میتوان هر دو محصول را در یک اتومبیل نصب کرد. نصب هر دوی این محصولات سطح ایمنی را بسیار افزایش میدهد. اما در این مقاله مزیت های اصلی آنها نسبت به یکدیگر بیان شده تا مصرف کنندگان آگاهانه اقدام به تصمیم گیری کنند، پیشنهاد میکنیم مقاله را کامل بخوانید.

بهترین دزدگیر جی پی اس دار کدام است ؟ سوالی که برخی مصرف کنندگان از ما میپرسند، هنوز محصول کاملی که همه هر دو کارکرد این دو محصول را در یک محصول به نحو احسن انجام دهد وارد بازار نشده و اغلب محصولاتی که با نام دزدگیر ماهواره ای وارد بازار شده اند با حذف برخی قابلیتها موجود هستند. پیشنهاد ویستا الکترونیک در حال حاضر استفاده از یک دزدگیر تصویری+ ردیاب و در صورت تمایل به هزینه کمتر استفاده از دزدگیر ساده+ردیاب است.

مزایا و معایب ردیاب خودرو نسبت به دزدگیر ماشین به شکل کلی در مقاله اصلی درج شده است، ولی اگر به اختصار بخواهیم بیان کنیم میتوان به عدم وجود عامل هشدار دهنده و بازدارنده در ردیاب خودرو اشاره کنیم. که همین موضوع دست سارقان را باز میگذارد. عامل مهم دیگر نبود سیگنال در برخی مکانها و یا اختلال در نمایش محل دقیق به علت وجود پارازیت و همچنین در صورتی که از دستگاه های فایندر استفاده شود، قابل شناسایی و از کار انداختن است.

دزدگیرها بازدارنده های خوبی هستند و با هشدار وضعیت مالک را مطلع میکنند اما در صورتی که اتومبیل به هر شکلی به سرقت برود و از برد ریموت خارج شود کاری از مالک خودرو بر نمی آید این در حالی است که در صورت نصب ردیاب مالک خودرو حداقل تا زمانی که سارق بتواند ردیاب را پیدا کند و از کار بی اندازد میتواند اقدام به خاموش کردن و یا ردیابی محل ماشین کند و مختصات را در اختیار پلیس قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *